احکام تراشیدن ریش – حکم شرعی تیغ زدن ( تراشیدن ) ریش

احکام شرعی تراشیدن ریش

 امروزه تراشیدن ریش برای خیلی از آقایان مرسوم میباشد. عده ای هر روز، بعضی هر هفته و بعضی هر ماه عادت به تراشیدن ریش با تیغ یا هر وسیله ای دیگر دارند بی آنکه توجهی به احکام دینی نسبت به این مساله داشته باشند. توجه داشتن و مقید بودن به همین احکام ظاهرا بی ارزش میتواند به گفته بزرگان سکوی پرتاب انسان باشد.

در این قسمت نظر مراجع معظم در مورد تراشیدن ریش را مورد بررسی قرار میدهیم

 

آیت الله بهجت :  

س. تراشيدن ريش جهت حفظ بهداشت و نظافت چه حكمى دارد؟

ج. حرام است

س. اگر انسان براى اين كه توهين مردم را نشنود، ريشش را بزند، چه حكمى دارد؟

ج. جايز نيست

 

آیت الله سیستانی :

س. تراشيدن ريش با تيغ يا با ماشين صفر آيا اشكال دارد؟ براى كسى كه صدق ريش نكرده چطور؟

ج. بنابر احتياط واجب جايز نيست. و تراشيدن موهاى نازكى كه از كودكى مى رويد اشكال ندارد

 

 

س. چرا تراشيدن ريش حرام است؟ منبع آن را لطفاً اعلام نمائيد؟

ج. بنابر احتياط واجب جايز نيست و دليل احتياط ممكن است وجود بعضى روايات غير معتبر و اجتناب از مخالفت مشهور و احتياط در دين

 

آیت الله وحید خراسانی : 

س. تراشيدن ريش تمام صورت چه حكمى دارد و آيا مى توانيم ريش پروفسورى بگذاريم يعنى ريش چانه را نزده و ريش قسمتهاى ديگر را بتراشيم؟

ج. بنابر احتياط واجب تراشيدن ريش چانه يا قسمتى از آن جايز نيست و اگر به مقدارى ريش بگذارد كه عرفاً صدق كند ريش دارد كافى است و ريش پروفسورى در صورتى كه عرفاً صدق كند كه ريش دارد ، مانعى ندارد.

 

 

س. آيا تراشيدن ريش در موردى كه موجب مسخره شدن باشد جايز است؟

ج. احتياط واجب اين است كه ريش را نتراشد مگر اينكه نتراشيدن موجب سخريه و مهانت شديد باشد كه عقلاء تحمّل اين سخريه و مهانت را نداشته باشند

 

آیت الله مکارم شیرازی :

س. آيا تراشیدن ریش از ته و يا بصورتي كه فقط در قسمت چانه حفظ شده و مابقي تراشيده شود، جايز است يا خير؟

ج. احتياط در ترک تراشیدن ریش است ولي ريش پروفسوري مانعي ندارد

 

آیت الله خامنه ای :

س. آيا تراشيدن ريش فسق محسوب مى‏شود؟
ج. تراشيدن ريش بنا بر احتياط حرام است و احوط اين است که احکام و آثار فسق بر آن مترتّب مى‏شود

 

آیت الله شبیری زنجانی :

سوال – آیا تراشیدن ریش به گونه ای که مقداری از ناحیه چانه یا اطراف آنرا باقی بگذارد، جایز است؟

پاسخ – تراشیدن تمام ریش، بنابراحتیاط جایز نیست. ولی اگر بخشی از آن را بگذارند- مثل چانه- به گونه ای که عرفا بگویند فرد ریش دارد مانعی ندارد

 

آیت الله صافی گلپایگانی : 

س. حكم تراشيدن ريش را بيان فرماييد؟

ج. تراشيدن ريش مطلقاً با هر وسيله‌اي انجام شود جايز نيست گرچه قسمتي از آن هم باشد، لكن تراشيدن با ماشين به مقداري كه بر آن صدق وجود ريش كند مانعي ندارد.والله العال

 

آیت الله جوادی آملی :

س – حكم تراشيدن ريش و گرفتن اجرت آن چيست؟

  1. احتياط واجب، ترك تراشيدن ريش است.
  2. احتياط لازم نگرفتن اجرت براي‌ تراشيدن ريش است.

 

س – آيا ريش‌تراشي موجب فِسق بوده و با جايگاه قاضي، امام جماعت و امثال آن سازگار مي‌باشد؟

ج – اصرار بر تراشيدن موجب فسق و مانع تحقق عدالت است.

 

س – حكم تيغ زدن صورت يا ماشين به گونه‌اي كه در حكم تيغ باشد را بيان فرماييد.

ج – احتياط واجب ترك تيغ زدن به موي صورت يا ماشين كردن آن كه در حكم تيغ باشد.

 

آیت الله حسینی شاهرودی :

سؤال ۱۶۶۶ : نظر مبارك را در مورد تراشيدن صورت با تيغ يا كوتاه كردن با ماشين و يا وسيله ديگرى كه مثل تراشيدن باشد بيان فرماييد كه محل حاجت است .

جواب : تراشيدن ريش به هر وسيله اى كه صدق ريش نكند حرام است على الاحوط بل الاظهر .

سؤال ۱۶۶۷ : نظر جنابعالى در مورد تراشيدن موى صورت با تيغ چيست ؟ و بايد براى تراشيدن موى صورت چه شماره اى را در نظر بگيريم ؟

جواب : احوط وجوبى ترك است و شماره ۴ و ۵ ظاهراً مانعى ندارد .

 

سؤال ۱۶۷۳ : اگر شغل كسى آرايشگرى باشد ، درآمد حاصل از تيغ انداختن وى به صورت مشتريان چه صورت دارد ؟

جواب : حرام است على الاظهر .

سؤال ۱۶۷۴ : آيا مزدى كه سلمانى بابت تراشيدن ريش مى گيرد حرام است ؟ در صورت حرام بودن رفت و آمد به منزل او و غذا خوردن در آنجا چه حكمى دارد ؟

جواب : مزدى كه سلمانى بابت تراشيدن ريش مى گيرد حرام است ، ولى رفت و آمد به منزل او و غذا خوردن در آنجا اشكال ندارد بشرط آنكه اين عمل موجب تشويق او نشود .

سؤال ۱۶۷۵ : شغل و كار سلمانى و آرايشگرى براى مرد چه حكمى دارد ؟

جواب : اگر ريش تراشى نكند ، جايز است .

 

.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده − چهار =