احکام مشروبات الکلی – احکام شرعی مشروبات مست کننده

احکام مشروبات الکلی

مصرف مشروبات الکلی در اسلام حرام میباشد . از لحاظ قوانین حکومت اسلامی نیز مصرف و خرید و فروش مشروبات الکلی غیر قانونی بوده و جرم محسوب میشود.

در این قسمت نظر مراجع معظم در مورد مصرف مشروبات الکلی را مورد بررسی قرار میدهیم

احکام مشروبات الکلی - احکام شرعی

احکام مشروبات الکلی – احکام شرعی

.

آیت الله خامنه ای : 

 

س: آيا خوردن مشروبات الکلى حتى به ميزان ناچيز نماز را تا ۴۰ روز باطل مى‌كند؟

ج) منظور اين است که شرب خمر مانع از قبول نماز و روزه است، نه اينکه با شرب خمر وجوب اداى نماز و روزه ساقط شود و قضاء واجب گردد يا جمع بين اداء و قضاء لازم شود.

 

س. آیا می‌توان برای درمان مسمومیت، از الکل (اتانول) یا همان مشروبات الکلی به صورت تزریقی مصرف نمود؟

ج. بنابر احتیاط واجب استفاده از مسکرات به صورت تزریقی، فقط در صورتی که درمان منحصر در آن باشد، به مقدار ضرورت جایز است.

 

س: اگر نجات يك مصدوم متوقّف بر امرى غير شرعى (مثل خوراندن مشروب الكلى براى مسموميت با گازهاى خاص) باشد، وظيفه چيست؟

ج) اگر نجات جان مصدوم متوقف و منحصر به اين امر باشد به مقدار ضرورت اشكال ندارد ولى در صورتى كه راه ديگرى‌ وجود دارد اقدام به عمل حرام براى نجات وى جايز نيست.

 

 

آیت الله بهجت : 

 

  1. اگر كسى از مشروبات الكلى مست نشود، آيا باز هم نوشيدن آن براى وى حرام است؟

ج. حرام است.

 

  1. اگر كسى احيانا مشروبى نوشيد، آيا تا چهل روز نماز او صحيح نيست؟

ج. صحيح است ـ يعنى قضا ندارد ـ ولى مقبول نيست، يعنى ثواب مترقب را ندارد.

 

  1. آيا مخلوط كردن آب با شراب، باعث از بين رفتن حرمت مى شود؟

ج. خير.

 

 

آیت الله سیستانی : 

 

پرسش: آیا شرکت در مراسمی که در آن مشروبات الکلی توزیع وصرف می شود بدون اینکه من بنوشم جائز است ؟

پاسخ: چنانچه شرکت در آن مجلس تأیید کار آنها به حساب آید جایز نیست.

 

پرسش: اگر نوشیدن شراب به حدی باشد که انسان را از حالت خود درنیاورد جایز است ؟

پاسخ: نوشیدن شراب ـ ولو به مقدار یک قطره باشد ـ حرام است و از گناهان بزرگ است

 

 

آیت الله مکارم شیرازی : 

 

پرسش :با سلام و تبریک عید سعید غدیر خم حکم نوشیدن ویسکی و ودکا چیست؟ این درست است که مشروبات الکلی تا ۴۰ روز نماز ندارد ؟حکم ویسکی و مابقی مشروبات مانند هم است؟

پاسخ :نوشیدن مشروبات الکلی حرام است. و چنانچه نوشیده باشد باید دهان را آب بکشد و نماز بخواند هر چند ثواب نماز او کمتر است..

 

پرسش : با توجّه به این که از نظر پزشکى ثابت شده مصرف کم و کنترل شده مشروبات الکلى نه تنها ضررى براى بدن ندارد، بلکه مانند آشامیدنیهاى دیگر مفید مى باشد، و با در نظر گرفتن این که مشروبات الکلى نوعى ازنعمتهاى خداوند مانند سایر نعمت هاست، چه اشکال دارد براى استفاده از جنبه هاى مثبت و مفید آن، مانند بقیّه نعمتهاى خدادادى، با شرایط و مقدار مشخّص مصرف شود؟ اگر کسى به حدّى از درجه خود سازى و کنترل خویشتن رسیده باشد که در اثر مصرف کم و کنترل شده مشروبات الکلى به ورطه اعتیاد و حتّى مستى کشیده نشود، آیا مجاز به مصرف کم و کنترل شده مشروبات الکلى مى باشد؟

پاسخ : اوّلا: هیچ کس نمى گوید مشروبات الکلى به مقدار کم ضرر ندارد، بلکه مقدار کم ضررش کمتر است.

ثانیاً: هرگاه چنین اجازه اى به مردم داده شود، به هیچ وجه قابل کنترل نیست، و به زودى تمام جامعه آلوده مى شود.

به همین جهت شرع مقدّس آن را به طور کلّى ممنوع کرده است.

ثالثاً: قانون جنبه عمومى دارد، و نمى توان اشخاص را به بهانه هاى مختلف استثنا کرد.

سعى کنید ان شاء الله گرفتار وسوسه هاى شیطان نشوید.

 

 

آیت الله شبیری زنجانی : 

 

سوال : استفاده از برخی فرآورده‌های مالت جو که توسط پزشک برای دفع سنگ کلیه و مانند آن تجویز می‌شود و معمولا در فرآیند تولید آن در صد کمی الکل وجود دارد، جایز است؟ تولید و خریدوفروش آن چه حکمی دارد؟

پاسخ : اگر در آن ماده مست‌کننده وجود دارد، هرچند به دلیل مقدار ناچیزش مستی نیاورد، نجس و استفاده از آن در غیر مورد ضرورت حرام است. تولید و خریدوفروش آن به عنوان دوا نیز در صورتی که وجود آن ضرورت اجتماعی نداشته باشد، جایز نیست.

 

 

آیت الله علوی گرگانی : 

 

سوال – نوشيدن نوشابه‏هايى تحت عنوان مأالشعير چه حكمى دارد؟

جواب – اگر اين نوع نوشابه‏ها جز فقّاع نباشد، نوشيدن آنها جايز است.

 

 

آیت الله صافی گلپایگانی :

 

  1. دربعضي مجالس عروسي، متأسفانه از مشروبات الكلي استفاده مي‎شود؛ آيا شركت در آن مجالس بدون خوردن مشروب جايز است؟

حضور در مجالسي كه در آن شراب نوشيده مي‎شود، حرام است.

 

 

آیت الله شاهرودی : 

 

سؤال ۱۸۴۱ : آيا نوشيدن شراب مسكر و همچنين خوردن خرچنگ و غيره به قصد طبابت و درمان اگر علاج منحصر به اينها باشد جايز است ؟

جواب : ظاهراً جايز مى باشد و لكن در بعضى روايات وارد است كه خداوند در حرام شفا قرار نداده است .

 

.

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یازده + نه =